Motýlci
Max. počet dětí: 8
Charakteristika zařazených dětí:
- Věk: 3 – 7 let
- Do třídy s kombinovanými přístupy péče jsou zařazeny děti s intelektem hraničního pásma až středně těžké mentální retardace v kombinaci s dalším postižením: těžké vady řeči, somatické postižení, smyslové postižení, PAS, autismus, ADHD
Personální obsazení třídy:
Ve třídě pracují souběžně 3 pedagogičtí pracovníci s odbornou kvalifikací.
Organizace vzdělávání:
Třídní vzdělávací program 3. třídy je nastaven s ohledem na možnosti a potřeby dětí. Je rozpracován do 4 tematických celků. Cílem je podporovat
a rozvíjet komunikační schopnosti u dětí, respektovat určitá specifika řečového projevu, překonávat komunikační obtíže prostřednictvím obrázků, předmětů, symbolů, PC programů, komunikátorů aj. Dále u dětí usilovat o dosažení co nejvyšší míry soběstačnosti a rozvíjení prosociálních vztahů.
Nabídka vzdělávacích aktivit:
Dětem denně připravujeme vzdělávací činnosti, upřednostňujeme učení na základě prožitku a vlastních zkušeností. Během týdne jsou realizovány tyto vzdělávací aktivity:
- Skupinová speciálně pedagogická péče (skupinová logopedie – oromotorická cviční, logopedické říkanky),
- Komunitní kruh (vítání, povídání, sdílení zážitků),
- Pohybové aktivity (prováděné v prostředí třídy i venku),
- Hudební výchova (písničky, hra na tělo, rytmizování),
- Tematicky zaměřené zaměstnání (polytechnická výchova se zaměřením na rozvoj manipulačních a rozumových dovedností, percepčních schopností – pozornost, paměť, porozumění, výtvarné činnosti, grafomotoriku, námětové hry),
- Doplňkové a další činnosti včetně pedagogických terapií.
Zaměření:
Komplexní péče klade důraz na komunikaci, sociální kontakt a samostatnost dětí, schopnost orientace, sebeobslužných dovedností, přípravu dětí k nástupu školní docházky.
Využívané metody práce:
- strukturované učení,
- prosociální výchova,
- situační a prožitkové učení,
- kooperativní učení,
- pedagogika Montessori,
- pedagogické terapie (arteterapie, muzikoterapie, bazální stimulace aj.).